صاحب امتیاز
دکتر ساقی باقری نیا
بنیان‌گذار و مدیر مسئول
جاویدنام ایرج جمشیدی
سردبیر وبسایت
نوید جمشیدی
صاحب امتیاز: دکتر ساقی باقری نیا،    بنیان‌گذار و مدیر مسئول: جاویدنام ایرج جمشیدی،   سردبیر وبسایت: نوید جمشیدی
دوشنبه / ۱۴ مهر ۱۳۹۹ / ۱۸:۲۳
کد خبر: 2664
گزارشگر: 213
۸۷۲
۰
۰
۱
اظهارات اخیر یک مقام اسرائیلی

ایجاد وحدت مشترک با کشورهای عربی در برابر ایران

ایجاد وحدت مشترک با کشورهای عربی در برابر ایران
وزیر دفاع اسرائیل گفته است که توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورش با دولت‌های عربی جبهه مبارزه علیه ایران را تقویت می‌کند.
 وزیر دفاع اسرائیل گفته است که توافق‌های عادی‌سازی روابط کشورش با دولت‌های عربی «جبهه مبارزه علیه ایران را تقویت می‌کند»، زیرا ایران «دشمن مشترک و اصلی» است و ما «جبهه مشترک» در رویارویی با ایران تشکیل می‌دهیم.

بنی گانتس روز گذشته در نخستین مصاحبه با خبرنگارانی از امیرنشین‌ها، در همین حال گفت که ترکیه نیز در کنار ایران عاملی برای جلوگیری از تحقق صلح و حامی جنگ منطقه‌ای» است اما توافق‌های اخیر صلح «پاسخ راهبردی در مقابله با ایران و نظام‌های مشابه است.

به نقل از رسانه‌های اسرائیل و امیرنشین‌های خلیج فارس، ژنرال گانتس اظهار داشت که «مطمئن هستیم که ما از آنها قوی‌تر هستیم و صلح نیز این قدرت را افزایش می‌دهد».

اسرائیل روز ۲۵ شهریور امسال در مراسمی در کاخ سفید، با امارات و بحرین پیمان صلح امضا کرد. دولت‌های ابوظبی و منامه سومین و چهارمین کشور عربی هستند که از زمان تأسیس اسرائیل در ۷۱ سال پیش، بعد از مصر و اردن، با اسرائیل پیمان صلح امضا کرده‌اند.

رفت‌وآمدهای مقامات مختلف سیاسی، امنیتی و هیئت‌های بازرگانی و بانکی اسرائیل به امارات و بحرین برای عملی کردن توافق‌های صلح در یک ماه اخیر در جریان بوده و طرف‌ها گفته‌اند که این دیدارها به‌زودی به گشایش سفارت در کشور مقابل و مبادله سفیر ارتقا خواهد یافت.

ژنرال گانتس در مصاحبه با خبرنگاران امیرنشین‌های خلیج فارس گفت ما و شما منافع عمده مشترکی داریم؛ ما همچنین شریک مبارزه یکدیگر در رویارویی با افراط‌گرایی، خوی تجاوزگری و برنامه هسته‌ای ایران هستیم؛ عملکردهایی که تمامی منطقه و جهان را با مخاطره روبرو می‌کند؛ ما یک جبهه متحد علیه ایران تشکیل می‌دهیم.

برخی از مقامات اسرائیل بعد از پیمان‌های اخیر صلح به صراحت گفته‌اند که همکاری‌های امنیتی کشورشان با امیرنشین‌ها در صدر اولویت‌ قرار دارد؛ آنان تأکید کرده‌اند که این همکاری‌ها عمدتاً در ارتباط با ایران خواهد بود.



بنی گانتس در مصاحبه روز یکشنبه با خبرنگاران امیرنشین‌ها، از کوشش‌های محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان نیز در مبارزه با ترور و حمایت از صلح در منطقه تقدیر کرد.

در این گفت‌وگوی مجازی، گزارشگرانی از عربستان نیز حضور داشتند. این در حالی است که دولت سعودی عادی‌سازی رابطه با اسرائیل را رسماً به تحقق طرح صلح عربی و تشکیل کشور فلسطین مشروط کرده است.

ایران با نکوهش توافق‌های امارات و بحرین با اسرائیل آن را علنی شدن «خیانتی» که از سال‌ها پیش به طور محرمانه با حمایت عربستان در جریان بوده، نامیده است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور نیز به همسایگان جنوبی نسبت به عواقب عادی‌سازی‌ها که بر خلاف امنیت منطقه است هشدار داده است.

ترکیه در کنار ایران، علیه عادی‌سازی روابط قد علم کرده است

وزیر دفاع اسرائیل در مصاحبه با خبرنگاران امیرنشین‌ها، گفت در کنار ایران، ترکیه نیز علیه عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل فعالیت می‌کند و مانع تقویت صلح است.

بنی گانتس در همین حال گفت: موضوع ترکیه یکی از مسائل بسیار پیچیده است زیرا ترکیه عضو (پیمان) ناتو است و ما باید همه ملاحظات را در برابر آن مدنظر داشته باشیم ولی سعی می‌کنیم از طریق ایجاد فشار جهانی، مطمئن شویم که ترکیه وارد مسیر حمایت مستقیم از تروریسم نمی‌شود./

به گفته وزیر دفاع اسرائیل، اقدامات ترکیه مانند حمایت از حماس در غزه، وارد کردن فشار زیاد به شمال سوریه، حضور ترکیه در بخش شرقی مدیترانه و مداخله در لیبی» موجب بی‌ثباتی شده است. او به دلایلی که روشن نیست، ظاهراً به حمایت ترکیه از آذربایجان در بحران جنگی کنونی آن جمهوری و ارمنستان اشاره نکرد.

به نوشته سایت وای.نت، سخنان بنی گانتس علیه ترکیه در حالی بیان شده که دولت اسرائیل در دوره اخیر از انتقاد آشکار از آنکارا خودداری می‌کرد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، گفته است که امارات و بحرین با عادی‌سازی رابطه با اسرائیل «به قلب امت اسلامی از پشت خنجر زده‌اند».

ترکیه و اسرائیل با وجود تنش‌های شدید در روابط خود در یک دهه اخیر، دارای مناسبات کامل سیاسی و مبادلات اقتصادی و بازرگانی هستند.

در بخش دیگری از مصاحبه با خبرنگاران کشورهای خلیج فارس، وزیر دفاع اسرائیل بروز جنگی تازه میان ارتش این کشور با حزب‌الله لبنان را محتمل دانست./

https://www.asianews.ir/u/1LU
اخبار مرتبط
دونالد ترامپ، در ویدیویی تازه و یک روز پس از رفتن به بیمارستان والتر رید به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در پیامی ویدئویی گفت که اکنون حال او بسیار بهتر است و به زودی بازمی‌گردد.
مکرون در بدو ورود به نشست سران اروپایی ترکیه را به استفاده از اسلام‌گرایان افراطی در نبرد قره باغ متهم کرد.
وزیر مشاور در امور خارجی امارات در سازمان ملل گفت: امارات برای مقابله با ایران نیازی به صلح با اسرائیل ندارد، بلکه سیاست جمهوری اسلامی طی سه دهه اخیر سبب نگرانی بسیاری از کشورهای عربی شد و آنها را وادار کرد با نگاهی تازه به روابط خود با اسرائیل توجه کنند.
یک مقام آمریکایی گفته است ایالات متحده روز دوشنبه ۳۱ شهریور لیست تحریم‌های جدیدی را علیه ده‌ها فرد مرتبط با برنامه هسته‌ای، موشکی و نظامی ایران منتشر کند.
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد همه تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران که در چارچوب توافق هسته‌ای موسوم برجام تعلیق شده بودند، با فعال کردن مکانیسم ماشه دوباره اجرایی شدند.
بریتانیا، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفته‌اند که تعلیق تحریم‌ها علیه ایران در چارچوب توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام ، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.
وزارت خزانه‌داری آمریکا روز گذشته چندین شرکت و ده‌ها فرد مرتبط با وزارت اطلاعات ایران و حزب‌الله لبنان را تحریم کرد.
وزیر امور خارجه آمریکا گفت: بدون صدمه زدن به برتری اسرائیل، به امارات سلاح می فروشیم.
آسیانیوز (وبسایت روزنامه آسیا) هیچگونه مسولیتی در قبال نظرات کاربران ندارد.
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 1000
نظر خود را وارد کنید